Dieta a witaminy

Mało jest kobiet, które nie wiedzą, co to walka z dodatkowymi kilogramami. Nasze życie wypełnione jest rozmaitymi dietami, nieustannie kontrolujemy ilość przyjmowanych pokarmów, próbujemy wciąż nowych, „rewelacyjnych diet”. Niestety, niektóre z nich wprowadzają restrykcyjne ograniczenia, a wręcz wykluczają dane rodzaje produktów. Może to doprowadzić do groźnej awitaminozy, czyli braku witamin w organizmie.

Pozbawieni witamin

Monotonne diety, które opierają się na przyjmowaniu przez dłuższy okres czasu zestawu określonych produktów, wykańczające głodówki – to wszystko pozbawia nasz organizm witamin, które dostarczane są wraz z przyjmowanym pożywieniem. W zależności od tego, jak długo trwa taka dieta i jakie składniki odżywcze zostają wykluczone, takie będą konsekwencje awitaminozy. Do najczęściej występujących objawów negatywnego wpływu restrykcyjnych diet na organizm, a co za tym idzie – drastycznego ograniczenia przyjmowanych witamin i minerałów, należy zaliczyć: chroniczne zmęczenie, apatię, wypadanie i pogorszenie kondycji włosów, łamliwe paznokcie, problemy ze skórą (wypryski, przesuszanie się), zwiększoną potliwość. Jeśli zaobserwujemy u siebie wystąpienie którykolwiek (niekiedy wszystkich) z tych objawów, należy zastanowić się, czy stosowana dieta jest dobra dla naszego zdrowia i czy utrata kilku kilogramów rzeczywiście musi pociągać za sobą zrujnowane zdrowie.

Niedobór witaminy A

Witamina A to potoczna nazwa kilku związków organicznych z grupy retinoidów. Ma ona swój udział w procesie widzenia, reguluje wzrost tkanki nabłonkowej oraz innych komórek organizmu, działa przeciwnowotworowo, wzmacnia układ odpornościowy, zapobiega zakażeniom, pomaga zwalczać bakterie i wirusy, utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci, wpływa ponadto na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych. Z uwagi na rolę, jaką odgrywa dla ustroju człowieka, jej niedobory mogą mieć poważne konsekwencje. Do sygnałów ostrzegawczych, świadczących o jej niedoborach, należy zaliczyć m. in.: kruche, łamiące się paznokcie, suchą skórę i włosy, wysypkę, utratę apetytu, częste infekcje, ból oczu i tzw. kurza ślepota, zahamowanie wzrostu.

Aby uzupełnić niedobory witaminy A należy wzbogacić dietę o m. in. jajka, szpinak, wątróbkę, marchew, pomidory oraz brokuły.

Niedobór witamin z grupy B

Witaminy z grupy B mają bardzo duży wpływ na różne aspekty funkcjonowania organizmu. Bez nich wchłanianie substancji odżywczych i minerałów nie zachodzi prawidłowo. Do głównych objawów niedoboru witamin z tej grupy należy zaliczyć: zaburzenia czynności centralnego układu nerwowego (m. in. zaburzenia pamięci, koncentracji, zakłócenia równowagi emocjonalnej), niewydolność krążenia (przyspieszona akcja serca, powiększenie wymiarów serca, obrzęki kończyn górnych i dolnych), wolniejszą przemianę materii, problemy z trawieniem (utrata łaknienia, nudności, wymioty), nawracające zajady, apatię.

Witaminę B1 znajdziemy w jajkach, zbożach, suszonych owocach, orzechach, ryżu. Witamina B2 https://ukryteterapie.pl/kategoria/witamina-B występuje głównie w wątróbce, fasoli, grochu, szpinaku, mięsie wieprzowym, jajkach i marchwi. Witamina B5 znajduje się w takich produktach, jak: wątróbka, jaja, niełuskane ziarno pszenicy, płatki owsiane, pełnoziarnisty chleb, mięso, szpinak, marchew, kapusta. Witamina B6 znajdziemy w żółtkach jaj, roślinach strączkowych, bananach, awokado, drożdżach oraz drobiu. Witaminę B12 występuje m. in. w: wątróbce, śledziach, makreli, wołowinie, baraninie, jajach.

Niedobór witaminy C

Witamina C https://ukryteterapie.pl/kategoria/witamina-c, nazywana też kwasem askorbinowym, jest niezbędna do codziennego funkcjonowania organizmu. Nie tylko usprawnia transport składników między komórkami, ale jest też niezbędnym składnikiem procesu powstawania tkanki łącznej. Dodatkowo, wspomaga układ odpornościowy i układ krążenia.

Brak tej witaminy https://ukryteterapie.pl/ (lub jej niedobór) objawia się spadkiem odporności organizmu, bólami mięśni i stawów, zwiększoną łamliwością kości, wolniejszym gojeniem się ran, osłabieniem naczyń włosowatych, a w konsekwencji – powstaniem mikrowylewów w różnych narządach.

Witaminę C znajdziemy w świeżych owocach, kalafiorze, brokułach, cebuli, chrzanie, natce pietruszki oraz papryce.

Niedobór witaminy D

Witamina D https://ukryteterapie.pl/kategoria/witamina-d jest odpowiedzialna za prawidłowy rozwój i mineralizację kości. Pełni ona ważną funkcję w regulacji gospodarki wapniowo-fosforowej. Jest niezbędna w procesach kostnienia i w powstawaniu związków potrzebnych do budowy kości.

Niedobór tej witaminy powoduje zaburzenia struktury kości – osteomalację i zrzeszotnienie kości. Możemy również zaobserwować wzmożoną potliwość, senność, nerwowość oraz wiotczenie mięśni. To znak, że należy do diety wprowadzić takie produkty, jak: żółtka jaj, ryby, a także tran.

Niedobór witaminy K

Wszyscy wiedzą, że aby mieć zdrowe kości, potrzebny jest wapń i witamina D. Okazuje się jednak, że równie istotne jest skierowanie wapnia do kości, co jest możliwe właśnie dzięki witaminie K https://ukryteterapie.pl/kategoria/witamina-k. Dopiero ona zapewnia odpowiedni metabolizm tego pierwiastka – pomaga umiejscowić wapń tam, gdzie jest naprawdę potrzebny, czyli w kościach i zębach lub też odprowadza go z tkanek miękkich, m. in. tętnic do kości i zębów, kiedy jest go za dużo. Kiedy brakuje witaminy K białko ma właściwości wiązania wapnia, staje się nieaktywne i procesy mineralizacji kości zostają zakłócone, a wapń zaczyna gromadzić się w naczyniach krwionośnych, co jest prostą drogą do miażdżycy.

Szukając witaminy K sięgajmy po takie produkty, jak: brokuły, seler, szpinak, sałata, ogórek, awokado, jajka, jogurt naturalny, ser, wątroba i olej sojowy.

Pamiętajmy, że nie ma nic złego w dążeniu do upragnionej sylwetki pod warunkiem, że że cel będzie osiągnięty w sposób, który nie pozbawi nas zdrowia i witalności. Zamiast zatem drastycznie ograniczać pokarm, postawmy na zróżnicowaną dietę obfitującą w warzywa i owoce, zrezygnujmy ze słodkich i słonych przekąsek, produktów typu fast food i białego pieczywa. Jeśli do tego dodamy aktywność fizyczną, to osiągniemy rezultaty, których nie zastąpi nam żadna monotonna dieta.